Apoteket har tagit steget.

Sveriges största apotekskedja
De klassiska gröna skyltarna finns överallt, från norr till söder, i hela Sverige. Med 370 apotek i städer och på landsbygden samt 670 apoteksombud är tillgängligheten mycket hög. Apoteket AB är ett av Sveriges starkaste varumärken med utmärkelser som ”Bästa serviceföretag i apoteksbranschen” och ”Sveriges andra mest ansedda och ärliga företag” de senaste två åren. För att behålla sin position och fortsätta utvecklas finns en uttalad och prioriterad strategi: Kunskap. 

3.500 kompetenta medarbetare
Pia Winstedt-Sandin är Apotekare och har arbetat på Apoteket i trettio år. De tio-femton senaste åren med kompetensutveckling via e-learning och bleanded learning där man kan kombinera utbildningar via digitalt lärande och traditionella utbildningar i klassrum. 

– Vi ska göra det enklare att må bra. Oavsett om man kommer till Apoteket för att hämta ut sina receptbelagda mediciner eller för att få hjälp med rätt receptfritt läkemedel för värk eller nästäppa. Man ska alltid känna sig helt trygg med rådgivningen. Hälften av Apotekets närmare 3.500 anställda är legitimerade farmaceuter, men även våra apotekstekniker som är utbildade egenvårdsrådgivare har ett mycket viktigt uppdrag. 

Nya preparat, regler och möjligheter 
Apoteket har en tydlig strategi för att behålla sin position. Medarbetare, kompetens och hög kvalitet och hållbarhet. 

– Vi strävar efter det bästa kundmötet där kunden känner sig sedd och får bra rådgivning. Vi har höga krav på produkter och leverantörer som vill in i Apotekets kvalitetssäkrade sortiment, detta är viktigt för vår trovärdighet och för kundernas trygghet när de handlar hos oss. Inom läkemedelsområdet sker förändringar kontinuerligt, så det krävs en hel del kompetensutveckling hos medarbetarna för att de ska vara uppdaterade och för att de ska kunna möta kundernas behov.

esMaker och esTracer i portalen
Apoteksakademin är en enhet inom Apoteket som ansvarar för att samordna och effektivisera kompetensutvecklingen internt. 

– För att tillgodose utbildningsbehovet i en organisation med en stor personalstyrka, som är spridd över hela landet, har vi byggt upp en portal som går att nå var som helst även hemifrån. Enkelt och effektivt. Portalen är öppen och omfattande, med allt från vidareutbildning av farmaceuter till ledarutbildningar. Vi tror på att presentera karriärvägar och erbjuda utvecklingsmöjligheter till alla våra medarbetare. Då utvecklas hela Apoteket AB, säger Pia.

Samarbetet med Entergate påbörjades redan 2001. Pia Winstedt-Sandin, som paketerar och producerar utbildningarna i Apoteksakademin hade ett tätt samarbete med Entergate redan från början. 

– Det finns många företag som inriktat sig på digitala enkäter och tester. Vi är bra på att bygga upp välfyllda utbildningar och att formulera intressanta frågeställningar. Entergate är lyhörda för våra idéer, vilket vi uppskattar mycket. De har en förmåga att omsätta vår input till praktiska interaktiva verktyg som gör att vi kan komma vidare. esTracer är ett bra exempel. Vi gillar att det finns olika sätt att ställa frågor på och att instruktions- och informationsfilmer enkelt kan vävas in. Väldigt funktionellt och lätt att ta till sig. Eftersom medarbetaren får feedback direkt på varje fråga så, är det samtidigt lärande i allra högsta grad. Effektivt lärande, där vi och våra anställda sparar mycket tid.

Lättjobbat verktyg
Pia Winstedt-Sandin är en rutinerad producent och organisatör i en stor organisation. Apoteket AB har över tre tusen medarbetare med olika arbetsuppgifter och yrkesroller. De är dessutom födda i 83 olika länder och talar tillsammans 57 språk. Det kräver en stor flexibilitet. 

– Vi kan skicka inbjudningar, enkäter och tester till en specifik grupp av medarbetare eller till flera för att testa kunskaper, ta del av medarbetarnas åsikter i olika frågor eller samla medarbetare för en utvecklingsinsats. För mig som bygger och administrerar utbildningar, så fungerar det perfekt. Det är lättjobbat med enkla steg för att skapa och publicera. Supporten fungerar bra både online inne i verktyget och via telefon. Jag får alltid hjälp direkt. 

Framtidens apotek
Apotekets Allergikoll, Blodtryckskoll, Sömnhjälpen och Hälsolabbet är exempel på populära tjänster som erbjuds idag, men Pia Winstedt-Sandin tror att hälsotjänsterna kommer att efterfrågas i ännu större grad i framtiden. 

– Apotek kommer inte att ersätta vården på något sätt, men jag tror att apoteksmarknaden i framtiden kommer att utveckla fler hälsotjänster för att kunna avlasta sjukvården. Detta kommer att kräva utökade specialisttjänster som givetvis kommer att kräva utbildningsinsatser. Det blir spännande!

Om Apoteket AB:
Antal medarbetare: 3 470 medarbetare
Antal butiker: 370 butiker på 250 orter
Antal kundmöten per år: 33 miljoner
Omsättning: 18,6 miljarder

Apoteket använder idag: